Friday 8 December 2017

ممكن نتعرف


هلا وسهلا بحضرتك ... ممكن نتعرف؟
أهلا بيك أنا الباشمهندس فلان ، أنا مدام فلانة ، أنا بنت فلان الفلاني ، أنا أخت فلان ، أنا أم فلان
طيب هو لو حضرتك طلعت معاش أو اترفدت ولو حضرتك اتطلقتي ولو حضرتك والدك أو أخوكي أو ابنك توفوا أو قاطعوكي ممكن ساعتها تعرفوا نفسكم بمين؟🤔
لحظة من الصمت وبعدها تفكير أو ثورة غضب أو استهزاء بالسؤال و تجاهل للرد
طيب خلينا مع اللي بيفكروا عشان دول اللي هيفهموني
كل التعريفات اللي فاتت دي ماكانتش أنت ، كانت وظيفتك أو حالتك الاجتماعية أو دورك كأب أو أم أو زوجة أو أخت
أنا كدة معرفتش انت مين؟ طيب مش مهم أنا أعرف. انت عارف؟ ده الأهم
فيه ناس لما بتفقد وظيفتها بسبب المعاش أو بسبب عذر صحي أو بسبب تخفيض العمالة زي ما بقى بيحصل مع ناس كتير بتتوه ومش بتلاقي نفسها😵
فيه ناس كل اللي تعرفه دورها الأسري و الاجتماعي اللي بتؤديه بكفاءة سواء زوج أو زوجة أو أب أو أم أو بنت أو ابن أو حتى أخ أو أخت ، بيدوروا في فلك آخرين رابطين حياتهم بيهم ولو اختفوا من الصورة لأي سبب من الأسباب حياتهم بتقف ، بتتشل ، بيفقدوا هويتهم ومجرد قدرتهم على الاستمرار على قيد الحياة بتعتبر حرفيا نحت في الصخر.😥
طب لو أنا معرفتش نفسي بوظيفتي أو بدوري أو حالتي الاجتماعية ، يعني ايه أعرف نفسي؟🤨
يعني ببساطة تقول انت مين... أفكارك، قدراتك، طاقتك، ابداعك، أحلامك، امكانياتك، هواياتك
اللي يخلوك لو خسرت وظيفة توجد شغل و مصدر دخل تاني😎
لو فقدت أب أو أم أو زوج أو زوجة أو ابن أو بنت رغم حزنك وافتقادك ليهم تكمل لأنك مؤمن ان دي سنة الحياة مش دي كل الحياة 😣
لو أصابك أي مرض أو نوع من العجز ما تيأسش وتبقى عارف انك لسة كامل ولسة قدراتك وطاقتك موجودة طول ما فيك نفس و هتكمل و تعيش و تنجح بس بشكل مختلف ممكن أصلا لولا الاصابة دي مكنتش تعرفه عن نفسك 💪
ابتسامة استهزاء على جنب شفتك انا شايفاها وفاكرني باتفلسف 😏
طيب يا سيدي الفاضل ورقة وقلم واكتب صفحة عن نفسك، نفسك انت ، من غير وظيفة ولا دور يربطك بآخرين من أي درجة، لو تمكنت من كدة بمنتهى السلاسة اسمح لي أحييك و أبدي لك كل الاحترام و التقدير و يشرفني أتعرف عليك بجد🤗
لكن لو حسيت بالعجز ما تزعلش واعرف ان بس فيه باب مقفول بينك و بين نفسك محتاج تفتحه على مصراعيه وتعرف وراه ايه وساعتها هتدعي لي

البوست ع الفيس

https://www.facebook.com/om.abdelrahman.7355/posts/2352347021656213

0 comments: